Képek: Freepik.com
Források:
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. (2020). Screen time and children, https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054.aspx.
American Academy of Pediatrics. Committee on Public Education. (2001). American Academy of Pediatrics: Children, adolescents, and television. Pediatrics, 107(2), 423–426.
Canadian Society of Exercise Physiology. (2021). Canadian 24-Hour Movement Guidelines: An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Sleep. https://csepguidelines.ca/downloads/ .
Carlson, S. A., Fulton, J. E., Lee, S. M., Foley, J. T., Heitzler, C., & Huhman, M. (2010). Influence of limit-setting and participation in physical activity on youth screen time. Pediatrics, 126(1), e89–e96.
Carr, N. (2014). Hogyan változtatja meg agyunkat az internet? - A sekélyesek kora. HVG Kiadó.
Dell’Osso, B., Di Bernardo, I., Chamberlain, S., & Fineberg, N. (2020). Learning to deal with Problematic Usage of the Internet. EU-PU: European Cooperation in Science and Technology.
Demetrovics, Zs. (2013). Viselkedési addikciók: spektrumszemléletű kutatások. Akadémiai doktori értekezés. http://real-d.mtak.hu/656/7/dc_372_12_doktori_mu.pdf .
Grezsa, F. (1998). Bevezetés a mentálhigiénébe. Budapest: MTE Kiadó.
McCrindle, M. (2015). Generation Alpha: Mark Mccrindle Q & A With The New York Times. The McCrindle Blog.
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (2021). Digital Parenting kutatás 7-16 éves gyermekekkel és szüleikkel. NMHH Kutatások. https://nmhh.hu/dokumentum/224270/NMHH_PSYMA_7_16_eves_2021_KUTATASI_JELENTES.pdf .
Princz, K. & Pilinszki, A. (2024). Kamaszkorú gyermekek pszichés jólléte és a digitáliseszköz-használat. MÁLTAI TANULMÁNYOK. A MAGYAR MÁLTAI SZERETETSZOLGÁLAT TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 6 (3). pp. 24-43. ISSN 2676-9468. https://real.mtak.hu/205517/1/3.-Princz-Pilinszki.pdf .
Silvani, M. I., Werder, R., & Perret, C. (2022). The influence of blue light on sleep, performance and wellbeing in young adults: A systematic review. Frontiers in physiology, 13, 943108. https://doi.org/10.3389/fphys.2022.943108 .
Smohai, M. & Vargha, A. (2014). A problémás videojáték-használat lehetséges prediktorainak vizsgálata, feltárása – játszási motivációk, aspirációk, kötődés, korai szülői nevelési stílus, társas támogatás. Alkalmazott pszichológia, 14(1), 25–45.
Twenge, J. M. (2018). iGeneráció - Akik közösségi médián és okostelefonon nevelkedtek. Édesvíz Kiadó.
World Health Organization (WHO). (2020). Addictive behaviours: Gaming
disorder. https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/addictive-behaviours-gaming-disorder .