2024 DECEMBER 13

Hogyan alakítható ki a digitális egyensúly Karácsonykor?
avagy:
Útmutató az üveggenerációval együtt töltött ünnephez

A 2010 után születetteket, vagyis az alfa generáció tagjait üveggenerációnak is hívják.

Az elnevezés Mark McCrindle-től származik, amivel a társadalomkutató és demográfus arra utal, hogy a legfiatalabbak életében a képernyők üvege már születésüktől jelen van; ez az, amit néznek és ezt érintve kapcsolódnak a világhoz.

Sokkolóak a digitális térben töltött időről szóló felmérések. A NMHH 2021-es kutatása szerint a magyar gyerekek (a felnőttekkel egyetemben) hétfőtől péntekig átlagosan napi 3, hétvégén 5 óránál is többet töltenek a képernyő előtt szabadidejükben. Teszik ezt információszerzés, szórakozás, vásárlás és kommunikáció céljából, de a kortársak hasonló viselkedése miatt is. Hiszen aki kimarad ebből a világból, az lemaradhat az osztálytársak kedvteléseinek és beszédtémájának egy részéről. És vajon ki akarná kívülállónak érezni magát egy közösségben?

Már nem az a kérdés, hogy „van vagy nincs?”, inkább a használat mikéntje

Az előbb említett felmérésből az is kiderült, hogy 10 éves korára a gyerekek többségének saját okostelefonja van. Épp ezért napjaink talán legnagyobb kihívását a digitális eszközök és az internet tudatos használata jelenti. Sokak számára nem tűnik valóságosnak az online világ, de a veszélyei és hatásai nagyon is azok. A szakemberek – elsősorban a pszichológia, neurológia és az orvostudomány területéről - a túlzásba vitt használat lehetséges következményeire figyelmeztetnek. Melyek ezek?

mozgásszegény életmód,

agy strukturális változásai,

agyi kapcsolatok átrendeződése,

koncentrációs képesség csökkenése,

a dopamin rendszerre gyakorolt, függőséghez hasonlító mechanizmusok kialakulása,

az alvási ciklus zavarai,

látásproblémák,

szociális készségek csökkenésének veszélye,

depresszió kockázatának növekedése,

önértékelési problémák

és a lista korántsem teljes. 

Ezek nem alakulnak ki minden felhasználónál törvényszerűen, ám megelőzésképp érdemes tájékozódni és a családon belül egy olyan „digitális egyensúlyt” kialakítani, ami a tudatos eszközhasználattal megőrzi a benne élők testi és lelki egészségét, és a család, mint rendszer működését is támogatja. A rendszeres mozgás, a digitális detox napok, a szívesen végzett szabadidős tevékenységek, (mint például a zenélés, képzőművészet, stb.) és a személyes emberi kapcsolatok ápolása mind segítik az online-offline élet egyensúlyát

Különösen aktuális a „kütyüzés” témája Karácsonykor

Az év utolsó hónapjában, amikor a városok csillogó díszekbe öltöznek és az utcákat ünnepi fények árasztják el, az Ádventi készülődés közepette rengeteg szülő szeme előtt célként a Szenteste varázsa lebeg; a vacsora ínycsiklandó illatai, a mézeskalácsa fahéjas aromája, a gyerekek izgatott ajándékbontása, majd boldog mosolya a zöldfenyő tövében, a kellemes beszélgetések, az együttlét öröme, amikor érezzük a kapcsolódás erejét és megélhetjük, hogy szeretve vagyunk, hogy összetartozunk.

Azonban nem a Szentestével és nem a Karácsonyi vacsorával vagy az ajándékbontással érnek véget az ünnepek. A szülőknek sokkal több juthat a jól megérdemelt évvégi pihenésből, ha rákészülnek a január 6-ig tartó téli szünet fennmaradó részére is.  

„- Csinálnék én közös programot, de egyszerűen nem tudom elrángatni a gyereket a telefonja mellől!” 

- válaszolta feldúltan egy édesanya erre a felvetésemre egy nemrég zajlott családkonzultáción.

A hétköznapokat mélyen átitató digitális világ árnyékában, a figyelmet maguknak követelő képernyők, a televízió, az okostelefonok, konzolok és tabletek kapcsán gyakran érzik úgy a szülők, hogy azok ugyan nagyon praktikus és hasznos készülékek, de „el is szipkázzák” tőlük a gyermeküket, és ezzel a valódi kapcsolódás esélyét is. 

„- Unalmasak a hétköznapok,”

- érkezett csípőből a válasz az édesanya gyermekétől, 

– „jó lenne valami mással is időt tölteni, minthogy csak mindenki „elvan” a maga kis világában a neten lógva. Jó lenne jobban megismerni egymást, közelebb kerülni, mint testvérek, szülők, gyerekek. Szerintem jót tenne.”

Jól emlékszem, hogy akkor egy pillanatra csend lett a konzultáción. Meglepve néztünk egymásra, és az anyuka elpárásodott szemmel, de mosolyogva vette tudomásul, hogy a közös időt nemcsak ő, de gyermeke is éhezi. A hétköznapok rohanásában és szinte állandó időhiányában a technológia által biztosított időtöltés azonban nagyon is kényelmes volt, használata könnyen vált megszokottá, mondhatni szinte az egyetlen működő megoldássá ebben a háromgyermekes családban.
Esetük nem egyedi, mások is vannak így ezzel. 

Mégis mivel oldható fel akkor ez a helyzet? 

Azért, hogy elérjük, hogy üveggenerációs csemeténk egy átlagos hétvégén, vagy a karácsonyi vacsora és az ajándékozás után is velünk maradjon, legyünk bátrak és vonjuk be őt is a szabadidő szervezésébe.
Kézenfekvőnek hangzik, ugye? De ki szánja rá az időt és csinálja meg ténylegesen?
Pedig a közösen tervezett minőségi idő nemcsak erősíti a családon belüli kapcsolatokat, hanem a család érzelmi tankját is garantáltan feltölti.

Van egy bevált jó gyakorlatokat, amit érdemes kipróbálni: 

  • Üljünk össze családilag és állítsunk össze egy kívánságlistát arról, hogy ki milyen programra vágyik azon a hétvégén / (téli / tavaszi / nyári / őszi) szünetben.
  • Majd fussuk át az ötleteket és válasszuk ki, hogy miket akarunk közösen megszervezni.
  • Azt is osszuk be, hogy mikor valósítjuk meg az egyes programokat.
  • Ezt a tervet, (kisebbek gyerekeknél rajzot), ki lehet tenni a hűtőre. Így mindenki láthatja, hogy az, amit ő kért, melyik napra esik. Ahogy azt is, hogy melyik program mikorra várható.
  • Ennyi az egész. Jöhet a megvalósítás!

„Időrabló...” – mondták már rá mások. Igen, valóban hosszabb időbe telhet az első ilyen tervezgetés, de pár alkalom után és némi rutinnal a háta mögött már egész gyorsan végez vele a család. A legjobb pedig az egészben, hogy utána flottul működik! Senkit sem kell győzködni, hogy jöjjön, hiszen közösen találtuk ki és döntöttük el, mit fogunk csinálni. Sőt! Akik alkalmazzák, azt is észrevették, hogy mindenki szívesen vesz részt a többi családtag által kért programokon is, mert tudja, hogy hamarosan az övé is sorra kerül majd.

De ha az Olvasó inkább a gyors megoldásokat preferálja, a következő programötletekből is csemegézhet, hátha akad közte olyan, amivel a gyermeke kicsalható a szobájából: 

Otthoni programok:

  • mézeskalács-sütés és díszítés közösen,
  • karácsonyi dekorációk készítése (pl. ablakdíszek, papírdíszek), 
  • családi fotók nézegetése és albumba rendezése, (nekem ez a kedvencem)
  • (logikai és fejlesztő) társasjátékok, 
  • kártyázás, 
  • házimozizás régi kedvenc vagy új filmekkel,
  • tudományos kísérletek otthon, 
  • zenélés, zene tanulás, 
  • festés, agyagozás, gyurmázás együtt, 
  • közös mese- vagy könyvolvasás

Aktív szabadidős tevékenységek:

  • téli séták a természetben,
  • szánkózás, hógolyózás, hóemberépítés, 
  • korcsolyázás, úszás, szaunázás, bowling, 
  • múzeumlátogatás,
  • téli fesztiválok és vásárok, 
  • állatkerti séta, 
  • mozi, koncert, színház

És igen, választhatóak közös digitális és interaktív programok is! Például:

  • videójáték-bajnokságok korlátozott, legfeljebb 2 órás időkeretben,
  • közös online kvízjátékok, 
  • digitális fotó- vagy videószerkesztés,  
  • digitális fotóalbum készítés,
  • online főzőtanfolyam együtt, 
  • nyelvtanulás játékos appokkal, 
  • online meme vagy vicc olvasás (ezen nagyon sokat lehet együtt nevetni)

Önkéntesség és jótékonyság:

  • adománygyűjtés,
  • sütemény sütése időseknek, 
  • állatmenhelyi segítségnyújtás 

Az aktuális budapesti és vidéki lehetőségekről pedig remek gyűjtőoldalt találnak a szülők itt: https://www.gyerekprogramajanlo.hu

Bármire is essen végül a választás, a lényeg, hogy szülőként felkészülten érjen minket a téli szünet és olyan érdekes programokat szervezzük (lehetőség szerint gyermekünkkel közösen), amit kicsik és nagyok, gyerekek és felnőttek is élveznek. Az okoseszközök használata mellett ezek izgalmas alternatívák lehetnek, olyan közös élmények, amik hozzájárulnak a családi kötelék megerősítéséhez.

Végső soron a Karácsony az összetartozás, a szeretet és a közös pillanatok ünnepe. A szívünket melengető emlékek és az együtt átélt élmények felbecsülhetetlen értékűek. Talán minden ajándéknál értékesebbek. Hogy miért? Mert egyszerűen nem arra vagyunk kitalálva, hogy egyedül legyünk. Tehát öleljük át szeretetteinket, és szánjunk időt magunkra és egymásra!

Áldott Ádventet és Boldog Karácsonyt!

Képek: Freepik.com

Források
:
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. (2020). Screen time and children, https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054.aspx.
American Academy of Pediatrics. Committee on Public Education. (2001). American Academy of Pediatrics: Children, adolescents, and television. Pediatrics, 107(2), 423–426.
Canadian Society of Exercise Physiology. (2021). Canadian 24-Hour Movement Guidelines: An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Sleep. https://csepguidelines.ca/downloads/ .
Carlson, S. A., Fulton, J. E., Lee, S. M., Foley, J. T., Heitzler, C., & Huhman, M. (2010). Influence of limit-setting and participation in physical activity on youth screen time. Pediatrics, 126(1), e89–e96.
Carr, N. (2014). Hogyan változtatja meg agyunkat az internet? - A sekélyesek kora. HVG Kiadó.
Dell’Osso, B., Di Bernardo, I., Chamberlain, S., & Fineberg, N. (2020). Learning to deal with Problematic Usage of the Internet. EU-PU: European Cooperation in Science and Technology.
Demetrovics, Zs. (2013). Viselkedési addikciók: spektrumszemléletű kutatások. Akadémiai doktori értekezés. http://real-d.mtak.hu/656/7/dc_372_12_doktori_mu.pdf .
Grezsa, F. (1998). Bevezetés a mentálhigiénébe. Budapest: MTE Kiadó.
McCrindle, M. (2015). Generation Alpha: Mark Mccrindle Q & A With The New York Times. The McCrindle Blog.
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (2021). Digital Parenting kutatás 7-16 éves gyermekekkel és szüleikkel. NMHH Kutatások. https://nmhh.hu/dokumentum/224270/NMHH_PSYMA_7_16_eves_2021_KUTATASI_JELENTES.pdf .
Princz, K. & Pilinszki, A. (2024). Kamaszkorú gyermekek pszichés jólléte és a digitáliseszköz-használat. MÁLTAI TANULMÁNYOK. A MAGYAR MÁLTAI SZERETETSZOLGÁLAT TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 6 (3). pp. 24-43. ISSN 2676-9468. https://real.mtak.hu/205517/1/3.-Princz-Pilinszki.pdf .
Silvani, M. I., Werder, R., & Perret, C. (2022). The influence of blue light on sleep, performance and wellbeing in young adults: A systematic review. Frontiers in physiology, 13, 943108. https://doi.org/10.3389/fphys.2022.943108 .
Smohai, M. & Vargha, A. (2014). A problémás videojáték-használat lehetséges prediktorainak vizsgálata, feltárása – játszási motivációk, aspirációk, kötődés, korai szülői nevelési stílus, társas támogatás. Alkalmazott pszichológia, 14(1), 25–45.
Twenge, J. M. (2018). iGeneráció - Akik közösségi médián és okostelefonon nevelkedtek. Édesvíz Kiadó.
World Health Organization (WHO). (2020). Addictive behaviours: Gaming
disorder. https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/addictive-behaviours-gaming-disorder .

A cikk a Családkonzulensek Egyesületének blogjában jelent meg 2024. december 13-án.  
https://www.csaladkonzulens.hu/blogcikk-2/

Pálkuti Noémi tréner és coach
  • PÁLKUTI NOÉMI ADRIEN e.v.
  • Székhely: 2000 Szentendre, Katona József utca 16.
  • Felnőttképző nyilvántartási szám: B/2020/007034

© 2019 - 2025 PÁLKUTI NOÉMI ADRIEN - Minden jog fenntartva